نظارت و راهنمایی آموزشی

دانشجوی مدیریت آموزشی پردیس فارابی دانشگاه تهران

نظارت و راهنمایی آموزشی

دانشجوی مدیریت آموزشی پردیس فارابی دانشگاه تهران

بنده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی مدیریت آموزشی در دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران می باشم و درس نظارت و راهنمایی آموزشی را با جناب آقای دکتر ابوالفضل بختیاری دارم این وبلاگ به دستور ایشان و به منظور آشنا کردن مخاطبان محترم با درس نظارت و راهنمایی آموزشی بنا شده است.
خواهشمند است با نظرات خود در پویایی هر چه بیشتر این وبلاگ سهیم باشید.

بایگانی
پیوندها

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مدیریت:

-هنر انجام دادن کار بوسیله دیگران (فالت، 1924) .

-فراگرد تبدیل اطلاعات به عمل - این فراگرد تغییر و تبدیل را تصمیم گیری می نامیم (فورستر، 1962،به نقل از آلبانیز،1975) .

-فراگرد هماهنگ سازی فعالیت فردی و گروهی در جهت هدف های گروهی (دانلی و همکاران،1971) .

-ایجاد محیطی موثر برای افرادی که در گروه های رسمی سازمانی فعالیت می کنند (کونتز و اودانل، 1972) .

-هماهنگ سازی منابع انسانی و مادی در جهت تحقق هدف ها (کاست و رزنزویگ،1974) .

-فراگرد برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و نظارت کار اعضای سازمان و استفاده از همه منابع موجود سازمانی برای تحقق هدف های مورد نظر سازمان (استونر و همکاران، 1955).
 

 

 

منبع:علاقه بند، علی(1388). مدیریت عمومی. نشر روان .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۴ ، ۱۱:۰۶
ف.میعاد علی پور

نظارت و راهنمایی معادل کلمه"supervision''است که در اصل از لغات لاتین"super"به معنای بالای سر و در بالا و "vider"به معنای مواظب بودن، بر کسی نظارت کردن، مراقبت کردن و دیدن ومشاهده کردن ترکیب شده است.در فرهنگ فارسی عمید نظارت به معنای زیرکی و فراست، نظارت  به معنای عمل ناظر و مقام او  و مراقبت در اجرای امری وراهنمایی به معنای عمل راهنما و راه را نشان دادن به کسی، رهبری و هدایت آمده است.

در فرهنگ تعلیم وتربیت نظارت و راهنمایی چنین تعریف شده است:"کوششهای مسئولان منتخب مدرسه برای راهنمایی و هدایت معلمان و دیگر کارکنان آموزسی در اصلاح وضع آموزش و روش های تدریس که مستلزم تحریک رشد و پیشرفت حرفه ای معلمان، انتخاب هدف های آموزشی تجدیدنظر در آنهاست"(گود، 1973).مارکس واستوپس(1971) هر گونه فعالیتی را که عمدتا برای اصلاح آموزش در کلاس درس صورت گیرد در حوزه نظارت و راهنمایی آموزشی تلقی کنند.برتون و برواکنر (1955) نظارت و راهنمایی آموزشی را خدمت فنی-تخصصی می دانند که هدف آن مظالعه و اصلاح همه عواملی است که بر رشد و پرورش کودک اثر می گذارد و معتقدنداین کار وقتی به طور موثر انجام می گیرد که مبتنی بر همکاری گروهی باشد.

در متون کلاسیک تربیتی، نظارت و راهنمایی به معنای کنترل، هدایت، و ارزشیابی امور جاری به منظور بررسی عملکردها، و ناظر آموزشی به معنای کسی که مسئولیت نظارت بر کمیت و کیفیت انجام کار دیگران رابر عهده دارد آمده است.

نظارت در این معنا بیشتر جنبه ی اداری دارد تا آموزشی، یعنی نظارت بر فعالیت، عمل، فرایند یا کار به نحوی که از لحاظ کمی و کیفی در سطح قابل قبولی انجام پذیرد.نظارت و راهنمایی مفهومی عام و کلی دارد،بدین معنا که در همه ی سازمان ها و موسسات کاربرد دارد.

 

منبع:نیکنامی،مصطفی،(1390)نظارت وراهنمایی وآموزشی،نشر سمت

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۹۴ ، ۲۲:۲۱
ف.میعاد علی پور