سرپرستی اجتماع یادگیری
سرپرستی اجتماع یادگیری:
افراد در اجتماع این توانایی اساسی را یاد می گیرند که بعنوان یک انسان اجتماعی به تبادل تجارب هر روزه ی زندگی بپردازد. به عقیده ی گابارینو، مهمترین منبع برای بالا بردن سازگاری کودکان، برخورداری از توجه و محبت حداقل یک فرد بزرگسال در یک رابطه می باشد. یک چنین رابطه ای به طور ایده آل بین والدین و کودک وجود دارد. تجربه ی یک چنین ارتباطی با بزرگسالان دیگر مدرسه، تنهابه رشد سازگاری کودک کمک می کند. در چنین رابطه ای است که کودک اعتماد را می آموزد. در آنجا است که رفتارهای بنیادی انسانی شامل توجه کردن، گوش دادن، احساس همدردی کردن،و نیز تجارب وابستگی متقابل و تفاهم را می آموزد.
علاوه بر این تجارب دوستی و همکاری با کودکان دیگر را می آموزند و حس خودکارآمدی آنها نیز به رشد خود ادامه می دهد.
آموزش برنامه درسی اجتماع در مدارس بصورت زیر انجام میگیرد:
ایجاد و حفظ قوانین و اصول اخلاقی، ارجاعات مرتب به ارزش های اصلی مدرسه، مشارکت هر روزه ی تیم های دانش اموزان حل بحران؛ فعالیت های نمایندگان دانش آموزان یا انجمن دانش اموزی یا فعالیت های خدمات اجنماع که از سوی مدرسه حمایت می شوند؛برنامه های برادر بزرگ ،خواهر بزرگ برنامه های آموزشی همسالان بابه نمایش درآوردن مسایل دانش موزان به صورت درام؛ کمدی؛ موزیکال و نمایش هنری ؛ و نهایتا گروه های ویژه که به بحث و گفتگو پیرامون مسایل اجتماع مدنی می پردازند.آموزش برنامه ی درسی اجتماع در تمام فعالیت های جانبی برنامه درسی مدرسه نیز بطور صریح صورت می گیرد که این امر از طریق کار تیمی و تاثیر گذاشتن بر احساس عزت نفس و ارزشمندی افراد در مدرسه محقق می شود.
منبع: سرجیوانی توماس جی، استارات رابرت جی(1393) سرپرستی و نظارت آموزشی. مترجم،عبدالمحمد طاهری و محمد شعبانی، انتشارات اوای نور